Warga Sri Meranti Bukannya Berkurang, Malah Bertambah Banyak

657 views

PEKANBARU (RiauInfo) – Letak kelurahan Sri Meranti yang berada di kawasan rendah dan berdekatan dengan Sungai Siak, menyebabkan masyarakat di kawasan ini setiap tahun didera oleh bencana banjir. Tapi anehnya bukannya membuat warga berkeinginan pindah ke tempat lain, malah sebaliknya jumlah warganya terus bertambah.

Ketua RW 02 Sri Meranti, Guntur saat ditemui Rabu (7/11) di kediamannya mengaku banjir yang setiap tahun melanda Sri Meranti tidak membuat warganya punya rencana untuk pindah ke tempat lain. “Warga salah memilih untuk tetap bertahan di tempat ini meski sering dilanda banjir,” ujarnya.

Bagi warga, menurut dia, banjir merupakan hal biasa yang tidak perlu lagi menjadi momok menakutkan. Meski banjir sempat mengganggu kegiatan warga sehari-hari, namun bagi mereka hal itu tidak menjadi masalah. “Makanya warga memilih untuk tetap tinggal di kawasan ini,” tambahnya.

Tidak adanya niat masyarakat Sri Meranti untuk pindah ke daerah lain, juga disebabkan kemampuan mereka untuk membeli rumah tidak ada. Kalau rumah di Sri Meranti dijual, diyakini nilai uangnya tidak akan mencukupi untuk membeli rumah di tempat lain.

Bahkan Teguh menyebutkan, jumlah warga Sri Meranti bukannya berkurang, malah sebaliknya setiap tahun terus bertambah. Pertambahan itu tidak hanya disebabkan oleh kelahiran, tapi banyaknya mendatang menetap di daerah ini.(Ad)

Posting Terkait